onsdag 13. februar 2013

Hjemmebakt grov brød med gulrot.


Når vi er til Sverige tar vi med oss dette deilige gulrot brødet hjem.

Mange har spurt etter oppskrift på brødet mitt.Jeg bruker ikke oppskrift
så dette er en ca oppskrift:

Hjemmebakt brød:

16 dl vann (41 grader)
1 pk gjær
1 ss honning
1 ss salt
1 ss olje

La dette stå i 10 minutter så gjæren får god gjøre seg.
Ha i det andre.

Ca 1 kg med dette:

solsikkekjerner
linfrø
havregryn
kruskakli
2 ss fiberhusk
1 stor raspet gulrot.
En neve med valnøtter
Ønsket grov mel
750g-1 kg vanlig mel.

Prøv deg frem til en bra deig tilslutt med det fine melet.
Bedre at deigen er klissete enn for tørr.

Jeg bruker kjøkkenmaskin og elter deigen i ca 15 minutter.

Dette er det jeg har i brødet er deigen alt for klissete har du i litt mer 
hvitt mel til du har passe konsistens.

Bruker varmluft og steker 4 brød i slengen.
180 grader i ca 50-60 minutt.Husk å smøre
brød formenen



Lykke til!!

Ha en fin dag!!

Klem

7 kommentarer:

  1. Takk som deler:)Pleier også å bake brød sjølv, mykje betre enn dei butikkjøpte:)

    Fin dag til deg!
    Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Silje:)
      Så kan en ha i det en ønsker selv:)

      Klem -L-

      Slett
  2. Svar
    1. Ja du burde prøve,saftig og godt:)

      Klem -L-

      Slett
  3. Digger hjembakt og gulrot. Da må jo dette bli bra.

    Får hive gubben i bakinga :D

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lager du lett Jorunn:)
      Lykke til!

      Klem -L-

      Slett
  4. De så gode ut.
    Mulig jeg må prøve på en god dag.
    (selv om jeg aldri baker brød)

    SvarSlett

Blir glad for kommentarer

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails